Wybierając się do Belgii nie lada wyzwaniem dla kierowców może okazać się pobór belgijskiego urządzenia systemu Viapass. Co trzeci samochód na belgijskich drogach ma polskie tablice rejestracyjne. Udział polskich ciężarówek na terenie Belgii to podkreślenie pozycji polskiego transportu w Europie.
ZMPD w Polsce jest oficjalnym partnerem firmy Satellic i jedynym poza Belgią punktem dystrybucyjnym belgijskich urządzeń Viapass. Dbając o bezpieczeństwo polskich przewoźników Zrzeszenie oferuje umowę w systemie PostPay, przejmując odpowiedzialność za sprawy rozliczeń przejazdów płatnymi drogami na terenie Belgii. W pakiecie usług przedsiębiorca otrzymuje szybką i bezbłędną rejestrację, gwarancję bezpieczeństwa, pomoc przy ewentualnych problemach technicznych oraz bardzo atrakcyjne warunki prowizyjne. Warto podkreślić, że grzywna za brak belgijskiego urządzenia OBU wynosi tysiąc euro, dlatego należy zadbać, aby kierowca wybierający się do Belgii posiadał już urządzenie firmy Satellic. Urządzenie Satellic można odebrać osobiście w siedzibie Zrzeszenia.
Belgijskie OBU spełnia warunki interoperacyjności i dzięki temu w przyszłości być może będzie wykorzystywane także przez inne kraje UE. Wygórowana kaucja (135 euro) za belgijskie urządzenie systemu Viapass jest wynikiem standardów ochrony danych osobowych na wysokim poziomie oraz skomplikowanego oprogramowania. Do zarządzania swoimi urządzeniami Satellic wykorzystuje technologię satelitarną i mobilną (GNSS/GSM), a także dedykowaną technologię krótkofalową (DSRC).
Sieć dróg na terenie Belgii jest zarządzana przez trzy niezależne ministerstwa (Regionu Stołecznego Brukseli, Flandrii oraz Walonii), które to nawiązały współpracę, tworząc wspólny system poboru opłat drogowych Viapass. Drogi państwowe występują w regionie Stołecznym Brukseli i Flandrii, natomiast drogi w regionie Walonii zarządzane są przez prywatną agencję, w tym też regionie do opłat drogowych doliczany jest podatek VAT. Zwrot podatku VAT można rozliczyć za pośrednictwem ZMPD w Polsce.