Mandaty Bułgaria
RODZAJE WYKROCZEN W BUŁGARII
Wykroczenia wykrywają bramki kontrolne lub mobilne jednostki kontrolne. Kierowca może otrzymać karę za dwa typy wykroczeń:
- Opłata drogowa w ogóle nie została uiszczona,
- Opłata drogowa częściowo zapłacona (np. ustawienia urządzenia OBU lub dane pojazdu w systemie nie były prawidłowe podczas jazdy w BG).
Kierowca ma prawo nie płacić w przypadku zatrzymania przez władze bułgarskie i poprosić o przesłanie mu pocztą oświadczenia o naruszeniu przepisów. W przypadku ciężarówek spoza Bułgarii jest to mało prawdopodobne, ponieważ dane klienta nie są znane władzom bułgarskim. Taka procedura działa (na razie) tylko w przypadku bułgarskich ciężarówek. Po otrzymaniu takiego oświadczenia o naruszeniu przepisów klient ma 14 dni na uregulowanie płatności.
RODZAJE KAR
- Opłata wyrównawcza. Nakładana za brak aktywnej usługi poboru opłaty drogowej podczas przejazdu i błędnie zadeklarowane dane w systemie. Jest ona nakładana już za jeden nieopłacony odcinek, na dzień. Oznacza to, że jeśli użytkownik ma 1 brakujący odcinek opłaty drogowej, może zostać ukarany, ale nie więcej niż 1 karą dziennie. Jeżeli naruszenie zostanie zarejestrowane w systemie wykonawczym RIA, wówczas kierowca może być zatrzymany później i zostanie zażądana opłata wyrównawcza przez funkcjonariusza. Może się również zdarzyć, że wykroczenie zostanie zarejestrowane na miejscu i kierowca może zostać zatrzymany, przy czym zatrzymanie kierowcy nie jest konieczne. Jeśli jest to pojazd bułgarski – ten może otrzymać karę pocztą.
- Opłata maksymalna. W przypadku odmowy uiszczenia opłaty wyrównawczej kierowca otrzymuje zawiadomienie o wykroczeniu z kwotą opłaty wyrównawczej i uiszcza maksymalną opłatę drogową. Jest to opcja niedostępna dla pojazdów zagranicznych, ponieważ informacje o klientach zagranicznych nie są znane organom bułgarskim. Korespondencja urzędowa w formie listów dotyczy tylko bułgarskich firm/osób fizycznych, które widnieją jako właściciel/użytkownik w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Właściciel takiego pojazdu ma prawo w ciągu 14 dni kalendarzowych przed BGTOLL (TCH) złożyć reklamację zawiadomienia o wykroczeniu lub w ciągu 14 dni w tym samym terminie uiścić opłatę przelewem bankowym.
- Kara w pełnej wysokości. Jeśli w powyższych przypadkach użytkownik nie dotrzyma terminu 14 dni na złożenie reklamacji lub zapłatę, zostanie nałożona na niego kara w pełnej wysokości zgodnie z ustawą o ruchu drogowym. Kara 1 800 BGN – gdy opłata drogowa nie zapłacona. Kara 2 500 BGN – gdy zostały nieprawidłowo zadeklarowane dane pojazdu.
Użytkownik ma prawo dochodzić jej przed właściwym sądem rejonowym w ciągu 7 dni kalendarzowych od nałożenia kary na klienta. Jeśli kierowca pojazdu zagranicznego odmówi uiszczenia opłaty wyrównawczej lub opłaty maksymalnej, pojazd nie będzie mógł opuścić kraju. Poniżej tabela z wysokościami kar.
Rodzaj pojazdu i norma Emisji spalin EURO |
Opłata maksymalna [BGN] |
Opłata wyrównawcza [BGN] |
|
Pojazd ciężki powyżej 12 t. z liczbą osi w zestawie 4 lub więcej |
EURO 0, I, II |
242,00 |
750,00 |
EURO III, IV |
167,00 |
||
EURO V |
133,00 |
||
EURO VI, EEV |
119,00 |
WAZNE! Jeżeli kierowca zagraniczny popełnił wykroczenie i nie został zatrzymany to ulega ono przedawnieniu dopiero po 5 latach. Do tego czasu może on zostać zatrzymany na terenie Bułgarii.
JAK WYGLĄDA OTRZYMANY MANDAT?
W przypadku przyjęcia Opłaty wyrównawczej (750 BGN) kierowca nie otrzymuje mandatu, lecz jedynie pokwitowanie zapłaty za wykroczenie. Funkcjonariusz nie przekazuje zdjęcia wykroczenia, a jedynie wyjaśnia przyczyny i przekazuje informację o znaczniku czasowym zdarzenia oraz wskazuje miejsce na drodze, w którym wykryto naruszenie.
Bardzo ważne jest, aby poprosić funkcjonariusza o napisanie na ww. pokwitowaniu następujących informacji:
- Numer rejestracyjny pojazdu,
- Data i godzina zdarzenia,
- Identyfikator wykroczenia (ENF ID),
- Jeżeli to możliwe, kierowca powinien zrobić zdjęcie monitora w radiowozie policyjnym na którym jest widoczne wykroczenie.
WERYFIKACJA ZASADNOŚCI KARY
Aby zweryfikować zasadność Kary/Opłaty wyrównawczej należy przekazać odpowiednie dane do ZMPD (UWAGA! ZMPD nie zajmuje się mandatami klientów, z którymi nie ma podpisanej umowy na opłaty drogowe). Poniżej lista wymaganych danych:
- Nazwa Firmy,
- Numer rejestracyjny pojazdu,
- Numer urządzenia ZMPDbox,
- Data i godzina wykrytego naruszenia (wpisana ręcznie na paragonie przez funkcjonariusza),
- Odcinek, na którym wykryto naruszenie (wpisana ręcznie na paragonie przez funkcjonariusza),
- Miejsce, w którym kierowca został zatrzymany do kontroli,
- Kwota mandatu,
- Właściciel rachunku do zwrotu środków,
- Numer rachunku do zwrotu środków.
ZMPD po zweryfikowaniu sprawy u operatora wskaże przyczynę nałożenia mandatu. Jeżeli wynika ona z błędu kierowcy wtedy nie zostanie rozpoczęta procedura reklamacyjna. Typowe błędy kierowców:
- Brak włączonego urządzenia OBU (rozładowane),
- Brak aktywnej usługi na Bułgarię na urządzaniu OBU,
- Źle ustawiona liczb osi naczepy na urządzeniu OBU,
- Posiadanie urządzenia z innego pojazdu,
- Błąd w numerze rejestracyjnym na urządzeniu OBU.
ODWOŁANIE OD MANDATU
Jeżeli nałożona kara nie wynika z błędu kierowcy, wtedy zostanie rozpoczęta procedura reklamacyjna z RIA. Operator bułgarski nie dysponuje oficjalnym terminem rozpatrzenia reklamacji (procedura trwa około 1 miesiąc). Poniżej kroki złożenia reklamacji:
- W celu złożenia bezpośredniego wniosku do RIA muszą Państwo wypełnić dokument „Zayavlenie”. Został on przetłumaczony do wersji polskiej w ZMPD ale operatorowi wysyłamy tylko wersję w języku bułgarskim. Dokument „Zayavlenie” można otrzymać pisząc maila na uslugi@zmpd.pl – jest on udostępniany tylko klientom ZMPD z aktywną umową na opłaty drogowe.
- Dokument należy uzupełnić, podpisać, podstemplować, zeskanować i wraz z obowiązkowymi załącznikami przesłać na adres e-mail:
Adresat maila: info@bgtoll.bg, do wiadomości: uslugi@zmpd.pl
Tytuł maila: Penalty appeal: <NAZWA FIRMY>, <NUMER REJESTRACYJNY>.
Treść maila: Dear Sirs, our company <NAZWA FIRMY> would like to contest a fine for unpaid toll section in Bulgaria. Please find enclosed claim form with attachments. Kind Regards!
WAŻNE! Proszę załączniki opisać numerami zgodnie z dokumentem „Zayavlenie”.
- Po złożeniu reklamacji RIA wyśle automatyczną odpowiedź e-mailową z numerem referencyjnym reklamacji. Numer ten powinien być wykorzystany do ewentualnej dalszej komunikacji pomiędzy klientem końcowym a RIA.
- Jeżeli otrzymają Państwo prośbę z BGtoll o dodatkowe informacje wtedy proszę zwrócić się ZMPD o pomoc.
- W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, RIA zwraca opłatę bezpośrednio klientowi (przy każdej reklamacji należy podać dane konta bankowego).